💡 Czy wiesz, że według Monitora Rynku Pracy aż 36% pracowników deklarowało, że nie otrzymuje od przełożonego żadnej informacji zwrotnej na temat swojej pracy? (dane: Randstat Polska, 2019 r.)
👉Warto podkreślić, że ocena pracownika jest obowiązkiem pracodawcy J Wiele firm sięga po systemy oceny okresowej, ich cele mogą być czysto rozwojowe lub powiązane z systemem premiowym. Stanowią one ocenę kompetencji, zachowań, wyników pracy lub realizacji wcześniej wyznaczonych celów.
Wadą ocen okresowych jest ich rzadka częstotliwość. Dodatkowo bywa, że oceny te są odbierane przez pracowników i przełożonych jako sztuczna i stresująca rozmowa 😟
Z tego powodu wiele firm ogranicza rozmowy okresowe do minimum lub całkowicie z nich rezygnuje na rzecz bieżącego feedbacku. Jest to informacja zwrotna – forma opinii – którą przełożony wyraża wobec pracownika. Jej przedmiotem może być czyjeś zachowanie, działanie, postawa lub umiejętności.
Feedback powinien być ukierunkowany na wzmocnienie lub zmianę zachowania odbiorcy tak, aby wspierać jego rozwój. Celem feedbacku powinno być nie tylko przekazanie ważnej informacji, ale także zrobienie tego w sposób nieuderzający w opinię adresata. Pracownik powinien dowiedzieć się jakie działania podjąć, jakie kontynuować, a jakich unikać by spełniać oczekiwania. Dzięki temu ma szansę na efektywniejsze wykonywanie obowiązków i osiąganie sukcesów.
👌🏼Feedback spełni swoją rolę jeśli będzie:
🔹krótki i konkretny
🔹skoncentrowany na jednym zachowaniu, działaniu, umiejętności i ich konsekwencjach
🔹oparty tylko i wyłącznie na obserwacjach i faktach (nie na wyobrażeniach i domysłach)
🔹ukierunkowany na ocenę danego postępowania, a nie osoby
🔹wolny od oskarżeń
🔹udzielany na bieżąco
Co ważne, feedback (zwłaszcza ten dotyczący korygującej informacji zwrotnej), powinien być udzielany w cztery oczy z zachowaniem spokoju i empatii.
Go4Skills Sp. z o.o.
ul. Apartamentowa 5/8,
02-495 Warszawa
NIP 5272159094
KRS 0000071230
REGON 013119082